Nestkastonderzoek

Een grote groep leden van de natuurbeschermingsvereniging 'IJhorst-Staphorst en omstreken houdt zich bezig met nestkastonderzoek.

In het voorjaar worden de opgehangen nestkasten op zaterdagmorgen gecontroleerd. Vaste groepen hebben hun eigen route en noteren welke nesten er in de diverse kasten zitten. Ook wordt bijgehouden hoe ver een nest is en hoeveel jongen of eieren er in zitten.

Met het nestkast- en ringonderzoek heeft de natuurbeschermingsvereniging IJhorst-Staphorst de volgende doelstellingen:
  • Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek op dit terrein.

• Educatie.

• Bevorderen van het inzicht in leefgewoonten van vogels.

• Natuurbescherming

• Onderzoek(broedbiologie)

Mezen, vliegenvangers, roodstaartjes, boomklevers, spechten en spreeuwen voeden zich met enorme hoeveelheden rupsen, poppen en insecten. Wanneer deze met gif worden bestreden, ontstaat er dus ook een groot gevaar voor deze vogels. Natuurbeschermingsvereniging IJhorst-Staphorst en omstreken maakt zich dan ook sterk voor Biologische insectenbestrijding.

Voor meer informatie over het nestkastonderzoek kunt u zich wenden tot:

J. Vos
Lankhorsterweg 5a
7951 PM Staphorst
Tel.: 0522-441858
E-mail: nestkast@nbvijs.nl

Nestkastverkoop:

In het verlengde van het uitgebreide nestkastonderzoek, is de natuurbeschermingsvereniging IJhorst-Staphorst en omstreken ook zeer actief op het vlak van nestkastverkoop.

Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met:

J. Padding
Dennenlaan 3
7955 AG IJhorst
Tel.: 0522-442656

E-mail: materiaal@nbvijs.nl

Het jaarverslag van 2013:

Nestkasten 2013.pdf

Het jaarverslag van 2014:

Jaarverslag Nestkastonderzoek 2014.pdf